Goede recensies Een groter gebeuren

11 januari 2020

Op 9 november 2019 ging tijdens literair festival Het Grote Gebeuren de apocalyptische muziektheatervoorstelling Een groter gebeuren in premiere, een voorstelling die Auke Hulst schreef samen met componiste Corrie van Binsbergen. Het stuk – dat in diverse theaters te zien was – mocht zich verheugen op prima recensies, in onder andere NRC Handelsblad en Trouw.

“De combinatie van Hulst en Van Binsbergen is sterk. Een theatrale trip met de allure van een Amerikaanse roadmovie ****” – Kester Freriks in NRC Handelsblad.

“Puur (…) De prachtige muziek werkt lang als een verzachtend tegenwicht (…) tot de pijnlijke pointe niet meer te negeren is. ****” – Mischa Andriessen, Trouw

“Dat wat op papier was beloofd, werd op het podium voor een volle zaal meer dan waargemaakt” – Joep van Ruiten, Dagblad van het Noorden

“Het zevenkoppig orkest speelt met een dozijn aan instrumenten de sterren van de door het Noorderlicht verlichte zaalhemel” – Willem Goedhart, Tzum

“Een Nordic noir road movie, met een vleugje David Lynch.” – Herman te Loo, Jazzflits

“Een psychedelische road trip (…) In een krappe twee uur weten ze je volledig in de houdgreep te nemen, waarbij ze fraai variëren met filmische schetsen, verstilde klanklandschappen, intrigerende improvisaties, folk, jazz, spacerock en spoken word. (…) Een diepgravend werk om innig te koesteren.” – Jan Willem Broek, De Subjectivisten

“De muziek is (…) uiterst sterk. De verzameling instrumenten brengt een orkestrale klank voort, die er niet voor schroomt om in voorkomende gevallen in zichzelf teruggetrokken losse compartimenten te vormen. Die sluiten nauwgezet aan bij de passages die voorbij komen in de gesproken tekst. De muziek is grenzeloos: vrije improvisaties schuren langs Americana, solistische uitstapjes verhogen de spanning en het samengaan van de meest uiteenlopende samenvoegingen van instrumenten blijft de enorme spanningsboog waaronder de gesproken tekst van Auke Hulst veilig is opgeborgen. De schrijver draagt zijn eigen tekst voor. Hij doet dat naturel, sluit aan bij de instrumentale begeleiding, maar verheft zich er even goed bovenuit. Hoewel het einde der tijden het slotstuk betekent van Een groter gebeuren, waakt Auke Hulst ervoor om over tekst en voordracht een zwart doek te draperen. Zijn stem klinkt bijna zakelijk en wellicht daardoor raakt hij aan de juiste dramatiek.” – Rinus van der Heijden, JazzNu